söndag 13 mars 2011

Förtroendeuppdrag kräver sin man, inte man som kräver fötroendeuppdrag....

Jag vill se mod och en hel del nytänk. Ingen nyhet i bloggosfären efter en lång period med starka diskussioner. Kan man sin "partibok" räds man inte en modernisering i rätt anda. Det tror jag de flesta håller med om, utom en mindre stark grupp som blir rädd för allt vad nytänk innebär.

Den största rädsan är nog om det blir en ökning av mod, där man faktiskt beslutsamt inser att partiets väl och vilja, utveckling och överlevnad handlar om att sätta uppgift i första hand, och i andra hand se över vilken person som kan tänkas passa till det förtroendeuppdraget.

Under många år, har det varit väldigt mycket, förflyttningar runt positioner på en snäv skara personer. Det är som om vi inte skulle ha fler att välja emellan. Vilket är helt fel. Vi har hur många utomordentligt superduktika politiker som helst, och att välja rätt person till rätt fötroendeuppdrag borde inte vara någon svårighet.

Vad jag vill ha, är en partiledare som nu verkligen ser över hela vår organisatoriska mall och våra stadgar. Hur gör vi för att utveckling ska gå smidigare? Hur gör vi för att alltid i första hand tänka vad en uppgift behöver, och inte var en liten grupp personer behöver?

Framför allt borde vi alla lära oss att ett förtroendeuppdrag är en tillfällighet, och att man ska göra sitt bästa, för att överlämna det på bästa sätt till nästa person.

Ja jag vet, jag älskar mitt politiska arbete och blir självklart ledsen när det inte blir som jag vill. Och man får visa det. Men det är trots det viktigt att partiet lever, utvecklas och att det känns som ett lagarbete.

Jag hoppas att vår nye partiledare, Håkan Juholt, har stort mod, och jag hoppas att de aktiva runt omkring förstår att det måste bli förändringar.

Likaså är det med val inom Arbetarekommunerna. Vi måste alla se över vilka som står på våra listor när vi nominerar. Håll inte din "kompis" bakom ryggen. Kompisar kan man vara i alla fall. DU/VI ska hålla partiet bakom ryggen, och nominera fram de som vi tror/vet kan driva partiet framåt och framförallt alltid har en dialog med medlemmarna.
Av någon anledning pratar vi för lite med och om medlemmarna. Nu ändrar vi på det!

Varmt Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt inlägg granskas av en moderator innan den publiceras. Tack för din medverkan!